niedziela, 11 września 2016

Mechanika odc. 1 - Wymiana oleju w skrzyni biegów

Mało kto zdaje sobie sprawę, jak ważna jest regularna wymiana olejów. Najczęściej wymienia się co jakiś czas tylko olej silnikowy. Tak naprawdę trzeba regularnie uzupełniać i wymieniać płyny w naszych pociechach. Wypada tego pilnować, tym bardziej w naszych klasykach, które mają już swoje przebiegi. 
Zaczynając trochę od d... strony - wziąłem się dziś za wymianę płynu w skrzyni (skłoniło mnie dziwne chrupanie dobiegające od spodu) Mając świadomość tego, że olej ucieka, wypadałoby sprawdzić dlaczego.
Tak pięknego oleju to w życiu nie widziałem. A smród niemiłosierny. Grudki albo bąbelki w nim mnie przeraziły...


Wymiana w przypadku skrzyń 3- i 4-biegowych jest banalnie prosta i przebiega jak w większości aut. Mamy dwie śruby: pierwsza, przez którą wylewamy olej i druga, do której zalewamy. Są one widoczne gołym okiem. Jednocześnie ta druga służy nam jako korek wyrównawczy. Do skrzyni wchodzi nam lekko ponad litr oleju 80w90. Koszt niewielki nawet na stacji - 17,50 na Orlenie. Tyle samo tego oleju wchodzi do dyferencjału.
Olej w skrzyni jest o tyle ważny, że smaruje i oddaje temperaturę. Z takim olejem jest jak z tym z frytkownicy - z czasem jest do wywalenia.

Mniej przyjemne będzie samo odkręcanie często spieczonych śrub. Nie odkręcimy ich torxem lub innym popularnym kluczem. Najlepiej będzie nam to zrobić mocną grzechotką z końcówką pół cala.
Tak - klucz do śruby jest kwadratowy.
Często on nam może nie wystarczyć, dlatego że nasze grzechotki mają nadlewki i są dosłownie odrobinę za duże.

Zalewamy na patencie.

Jak wspominałem: jedna na samym dole, druga z prawej.
Trochę przeczyściłem skrzynie druciakiem. Odrobinę cieknie z wału.
 Skrzynia chodzi teraz naprawdę miękko i pięknie, ale bardzo delikatne chrupanie gdzieś w tle słychać.
Szukamy dalej, mam nadzieje, że kolejny weekend przyniesie nam więcej przygód. Na pewno wymienię olej w dyfrze, ale tego już nie będę opisywać. Procedura dokładnie taka sama.
A jeszcze mam do zrobienia przekładkę w swoim Volviaku... 

Wielkie podziękowania dla Maćka, Sebka, Kuby oraz Ady za pomoc w tym przedsięwzięciu (przy czym pierwsza dwójka zapieprzała [tak - trzy osoby do jednej skrzyni] a reszta się przyglądała :D ) Kuba już wcześniej pomagał mi odziemniaczyć siedzenia.

W poprzednim odcinku

15 komentarzy:

  1. Jako P.H.U. Kujawa title="skrzynie biegów">http://www.phukujawa.com.pl/ mamy bardzo duże doświadczenie w naprawianiu skrzyń biegów. Serdecznie zachęcamy do skorzystania z naszych usług.

    OdpowiedzUsuń
  2. Szukam serwisu gdzie można naprawić automatyczne skrzynie biegów warszawa i właśnie polecono mi Auto Józefów i do tego w Józefowie pod Warszawą. Korzystał ktoś z tego serwisu?

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  4. W sumie ja takie rzeczy zawsze robię w warsztacie https://autokorbas.pl/ gdyż wiem, że jest to niezwykle ważna sprawa. Tym bardziej, że warto jest na pewno dbać o swój samochód ponieważ moim zdaniem wtedy możemy bezpiecznie podróżować.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy nie miałam okazji jeździć tym autem, ale dokładnie je pamiętam jak jeździło po naszych drogach. Jakby nie było to każdy pojazd musi mieć ubezpieczenie OC. Czytałam także niedawno na stronie https://kioskpolis.pl/certyfikat-ubezpieczenia/ czy w ogóle jest sam certyfikat ubezpieczenia.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ogólnie ja również się na tych sprawach nie znam i wiem doskonale, że jeśli potrzebuję pomocy na drodze to dzwonię po https://www.pomocdrogowa.walbrzych.pl/ i mogę być szybko odholowana. Dla mnie są to bardzo ważne kwestie aby właśnie w takiej sytuacji jak najszybciej znaleźć się u mechanika.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajnie, że są osoby które się znają na takich rzeczach. Ja zazwyczaj do mojego mechanika samodzielnie jeżdżę ale niestety ostatnio moje auto mnie zawiodło. Właśnie wtedy dzwoniłem po pomoc drogową http://pomoc-drogowa.katowice.pl/ i jestem zdania, że był to bardzo dobry wybór.

    OdpowiedzUsuń
  8. Tak się składa, że ja również za bardzo się na mechanice nie znam i gdy moje auto się zepsuje to wtedy po prostu udaję się do serwisu. W każdym razie ja najczęściej korzystam z usług serwisu blacharsko-lakierniczego https://autowacholc.pl/ i na pewno to miejsce każdemu polecam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dynamiczna wymiana oleju to najlepszy wybór. Dzięki takiemu zabiegowi skrzynia będzie pracować w warunkach fabrycznych jak nowa.

    OdpowiedzUsuń
  10. Oczywiście takie kwestie są bardzo ważne i ja jeszcze jestem zdania, że również fajnie jest wiedzieć komu zdecydowanie najlepiej jest zlecić opcję holowania. Akurat ja jestem zdania, że bardzo ważną kwestią jest korzystanie z usług pomocy drogowej https://holowanie.i-poznan.pl/ i ja właśnie tak robię.

    OdpowiedzUsuń
  11. Kiedy jeszcze chodzi o same kwestie związane z pomocą drogową to ja również chcę powiedzieć, że całkiem ważną sprawą jest to aby właśnie wiedzieć po kogo najlepiej dzwonić. Jak dla mnie od zawsze bardzo dobrze się współpracuje z https://robex-pomocdrogowa.pl/ i wiem, że to jest bardzo dobre rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  12. W przypadku awarii auta najlepiej skontaktuj się z profesjonalnym serwisem samochodowym. Oni będą wiedzieli jak najlepiej Tobie pomóc. Świetnym rozwiązaniem będzie ten Lublin serwis Mitsubishi: https://technotop.pl/mitsubishi/serwis-mitsubishi/ . Zachęcam do wizyty.

    OdpowiedzUsuń
  13. Kiedy potrzebowałem solidnych taśm i łożysk, ten dystrybutor okazał się moim najlepszym wyborem. Ich fachowa obsługa i wysoka jakość produktów znacząco poprawiły wydajność mojej firmy. https://euroband.pl/komponenty-metalowe/lancuchy

    OdpowiedzUsuń
  14. Gdy mój samochód zatrzymał się niespodziewanie na środku ruchliwej drogi, jedynym światełkiem w tunelu była pomoc od https://www.pomocdrogowa.w.poznaniu.pl/. Ich reakcja była błyskawiczna, a sposób, w jaki zarządzali sytuacją, był po prostu profesjonalny. Ich doświadczenie i sprzęt pozwoliły na szybkie rozwiązanie problemu. Z całą pewnością polecam ich każdemu, kto potrzebuje rzetelnej pomocy drogowej.

    OdpowiedzUsuń
  15. Zawsze obawiałem się, że w przypadku awarii samochodu na drodze, trudno będzie mi znaleźć szybką i kompetentną pomoc. Jednak doświadczenie z https://zakrzewski-holowanie.pl/ całkowicie zmieniło moje spojrzenie. Nie tylko zaoferowali błyskawiczną reakcję na moje zgłoszenie, ale także wykazali się niezwykłą profesjonalnością i dbałością o szczegóły podczas całego procesu holowania. Dzięki nim szybko i bez problemów wróciłem do domu. Ich wysoki standard usług sprawia, że są godni polecenia.

    OdpowiedzUsuń